
Budoucnost dieselových motorů
Asi nikomu neuniklo, co se v Evropské unii dlouhodobě chystalo a chystá. I když by si člověk myslel, že je to spolek, který má bránit především hodnoty a zájmy obyvatel Evropy, návrhy vysokých představitelů EU nás přesvědčují o opaku, a to dlouhodobě. Jak jinak si vysvětlit kroky, které EU podniká? V posledních letech je velmi diskutovatelným tématem klima a jeho změny. EU nelenila a začala vytvářet plán, který má za následek snížit emise na nulu. A jde na to tak, že zakáže lidem topit, jezdit auty a zakáže výrobu, prodej i používání vozidel se spalovacími motory.
Vozidla na elektřinu už se sice pár let prodávají, ale jejich prodeje nejsou tak vysoké jako prodeje automobilů se spalovacími motory. Mnoha lidem se nelíbí, že by jim měl někdo diktovat, jakým autem budou jezdit. Auta na elektřinu jsou navíc poměrně drahá a málokdo si může nové auto dovolit. Ojetina na baterie se většinou nevyplácí, protože kapacita akumulátoru klesá a výměna baterie vyjde na vysokou částku. I proto se tolik lidí staví k elektromobilům odmítavě.
I česká vláda se snaží občany motivovat ke koupi těchto vozidel, a to třeba tím, že je různě zvýhodňuje oproti automobilům se spalovacími motory. Do mnoha měst už se v Evropě zakazuje vjezd autům s dieselovým motorem, a to i přesto, že musí používat emulátor adblue. Díky němu totiž nedochází k vypouštění velkého objemu škodlivin do ovzduší. Česká vláda poskytuje různé dotace na pořízení elektromobilů a zvýhodňuje je třeba i tak, že nemusí platit dálniční známky.
Jejich nabíjení je ale pořád nedomyšlené a zdlouhavé. Zatímco auto si natankujete za pár minut a takřka kdekoliv, baterii nenabijete na každém rohu a navíc to trvá mnohem déle. Budoucnost vozidel se spalovacími motory je nejistá, ale vzhledem k emisním povolenkám, které zdraží pohonné hmoty až na 50 Kč za litr, je jisté jen to, že se sníží počet lidí, kteří si budou moct dovolit jezdit autem.